Kerékpáros zsargonban járdázásnak nevezik a járdán kerékpározást. Gödöllőn is megfigyelhető ez a – egyébként a Kresz által tiltott, vagy legalábbis nagyon kevés kivétellel engedélyezett – közlekedési forma.
Apropó, Kresz. Nézzük csak meg pontosan mit ír erről: 54. § (2). "Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni." (Forrás: itt)
Az a bizonyos (7) bekezdés a) pontja pedig: "(7) Tilos a) főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni;"
"…az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan…" Na ez egy jó kis gumicsont szabály, mert arról már mélyen hallgat, hogy mi minősül alkalmatlannak. Pl. ha fel van túrva útépítés miatt? Vagy ha olyan szűk, hogy az autók mellet nem férne el még egy kerékpáros is? Vagy egyszerűen csak olyan sűrű az autós forgalom, hogy a kerékpáros életveszélyesnek érzi az ott közlekedést?
Eltekintve a gyerekesektől, erős a gyanúm, hogy leginkább ez utóbbi motiválhatja kerékpáros társaimat, akik a járdát választják. Bevallom, pár éve én is így kezdtem …
Mindezektől függetlenül a járdázás nem jó. Egyrészt veszélyes, mert kerékpárral nem fognak 10 km/h-val menni. Nincs is mindig minden bringán km óra, meg különben is ez már olyan alacsony sebesség, hogy majdnem csak imbolyogva lehetne így közlekedni. Másrészt, sok helyen maga a járda is tele van gyalogosokkal. Pl. Gödöllőn "közkedvelt" járdázós szakasz a Dózsa Gy. út posta és bíróság előtti szakasza. Nem egyszer voltam szemtanúja, hogy bringás majd' fellökött egy gyalogost.
Másik fő ok lehet pl. a helyismeret hiánya, vagy egyszerűen a kényelem, ugyanis gyakran elkerülhető a járdázás, ha közeli, forgalomszegény utcákat választunk. Ez pedig gyakorlás és odafigyelés kérdése.
Harmadik pedig egy elég zsebbe vágó indok: a rendőrség tízezres nagyságrendű büntetessél "honorálja" a járdázást, és erre is van már gyakorlat Gödöllőn.
Én úgy gondolom, hogy megfelelő gyakorlattal és magabiztossággal elkerülhető a járdázás. Ha magabiztosan közlekedünk az autók között, azt az autósok is megérzik, és tiszteletben tartják. Több statisztikában kimutatták, hogy ott ahol relatíve sok a kerékpáros, abszolút értékben is alacsonyabb a kerékpáros balesetek száma.
Aki szeretne többet kerékpározni, de az autók között nem mer, vagy nem ismeri az elkerülési lehetőségeket, az jöjjön el minden hónap utolsó vasárnapján a Magyar Kerékpáros Klub Gödöllői csoportja által szervezett és vezetett ún. bebiciklizésre! Itt csoportosan bejárjuk többek között ezeket a helyeket. A csoportban közlekedés nagyobb biztonságot nyújt, és olyan magabiztosság szerezhető, amellyel később is bátrabban fogunk az autók között közlekedni.
Talán még nem késő: találkozzunk először ma (március 25.) délután 16.00 órakor a főtéren!
További részletek: itt
Utolsó kommentek