Utolsó kommentek

  • Füle S.: Még egy teszkós U-lakat is sokkal többet ér mint egy sodrony. (2013.05.10. 06:27) Ellopták egy kislány montiját
  • vercse: "Edzett acélból készült lakatokat érdemes vásárolni - U-lakatot vagy acélszemes láncot. Az acélsod... (2013.05.09. 18:26) Ellopták egy kislány montiját
  • Füle S.: @HERMSGERVØRDENBRØTBØRDA: Én már 45 fokkal is kiegyeznék. (2013.05.07. 09:23) Ötlet a fémtolvajok ellen
  • HERMSGERVØRDENBRØTBØRDA: most már csak az hiányzik, hogy a menetirányra merőlegesen álljanak azok a rések... (2013.05.07. 08:35) Ötlet a fémtolvajok ellen
  • Füle S.: @Lillamama: Köszi a hozzászólást, értesítettem a Rendőrséget is. (2013.05.03. 06:43) Életveszély!
  • Utolsó 20

Oldalletöltések száma


    free counter

Járdázás

2012.03.25. 09:56 Z.Zoli

Kerékpáros zsargonban járdázásnak nevezik a járdán kerékpározást. Gödöllőn is megfigyelhető ez a – egyébként a Kresz által tiltott, vagy legalábbis nagyon kevés kivétellel engedélyezett – közlekedési forma.
Apropó, Kresz. Nézzük csak meg pontosan mit ír erről: 54. § (2). "Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni." (Forrás: itt)
Az a bizonyos (7) bekezdés a) pontja pedig: "(7) Tilos a) főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni;"
"…az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan…" Na ez egy jó kis gumicsont szabály, mert arról már mélyen hallgat, hogy mi minősül alkalmatlannak. Pl. ha fel van túrva útépítés miatt? Vagy ha olyan szűk, hogy az autók mellet nem férne el még egy kerékpáros is? Vagy egyszerűen csak olyan sűrű az autós forgalom, hogy a kerékpáros életveszélyesnek érzi az ott közlekedést?
Eltekintve a gyerekesektől, erős a gyanúm, hogy leginkább ez utóbbi motiválhatja kerékpáros társaimat, akik a járdát választják. Bevallom, pár éve én is így kezdtem …

Mindezektől függetlenül a járdázás nem jó. Egyrészt veszélyes, mert kerékpárral nem fognak 10 km/h-val menni. Nincs is mindig minden bringán km óra, meg különben is ez már olyan alacsony sebesség, hogy majdnem csak imbolyogva lehetne így közlekedni. Másrészt, sok helyen maga a járda is tele van gyalogosokkal. Pl. Gödöllőn "közkedvelt" járdázós szakasz a Dózsa Gy. út posta és bíróság előtti szakasza. Nem egyszer voltam szemtanúja, hogy bringás majd' fellökött egy gyalogost.
Másik fő ok lehet pl. a helyismeret hiánya, vagy egyszerűen a kényelem, ugyanis gyakran elkerülhető a járdázás, ha közeli, forgalomszegény utcákat választunk. Ez pedig gyakorlás és odafigyelés kérdése.
Harmadik pedig egy elég zsebbe vágó indok: a rendőrség tízezres nagyságrendű büntetessél "honorálja" a járdázást, és erre is van már gyakorlat Gödöllőn.

Én úgy gondolom, hogy megfelelő gyakorlattal és magabiztossággal elkerülhető a járdázás. Ha magabiztosan közlekedünk az autók között, azt az autósok is megérzik, és tiszteletben tartják. Több statisztikában kimutatták, hogy ott ahol relatíve sok a kerékpáros, abszolút értékben is alacsonyabb a kerékpáros balesetek száma.

Aki szeretne többet kerékpározni, de az autók között nem mer, vagy nem ismeri az elkerülési lehetőségeket, az jöjjön el minden hónap utolsó vasárnapján a Magyar Kerékpáros Klub Gödöllői csoportja által szervezett és vezetett ún. bebiciklizésre! Itt csoportosan bejárjuk többek között ezeket a helyeket. A csoportban közlekedés nagyobb biztonságot nyújt, és olyan magabiztosság szerezhető, amellyel később is bátrabban fogunk az autók között közlekedni.
Talán még nem késő: találkozzunk először ma (március 25.) délután 16.00 órakor a főtéren!
További részletek: itt


A bejegyzés trackback címe:

https://akerekparosbaratgodolloert.blog.hu/api/trackback/id/tr64338079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Füle S. 2012.03.25. 14:11:36

Egyszer régen, talán negyven éve történt, hogy a sáros kis utcában, ahol laktunk, a szép, sima járdán húzott el minden reggel hétkor egy bicajos fickó. A szomszéd öregasszony, bizonyos Holikov néni, egyik reggel ballagott ki, összesöpörni a ház elejét, és a kertkapun kilépve, a bringással ütközött.
Nagy baj nem történt, a néni megúszta egy nagy kék folttal, a bringás meg sem állt, eltűnt mint szürke szamár a ködben.
Másnap reggel Holikov néni már háromnegyed hétkor kinyitotta a kertkaput, odaállt csendben a deszkakerítés mögé a talicskával, és várt. A bringás jött is, gyorsan és pontosan, mint a Shinkanzen expressz. A néne szép komótosan kitolta a talicskát a járdára, a biciklis egy irgalmatlan nagyot taknyolt, és aznap véres ingben, szakadt nadrágban ment a munkahelyére.

KivancsiVagyok 2012.03.27. 13:31:09

Járdán biciklizni tényleg veszélyes. Egyszer a Balatoni kerékpárúton tekertünk többen és az északi parton van egy szakasz ahol a kerékpárót kötvetlen a kerítés mellett magy, mint a járda. Az egyik kapuból pedig kihajtott egy autó. Mi pedig "felraktuk a sort" - biciklis nyelven.
A probléma alapja ugyanakkor szerintem az, hogy az autók teljesen elfoglalaták a közlekedésre használható tereket. Ha megmérnénk, hogy mégis hány négyzetméter műút felület van Gödöllőn akkor meglepődnénk. Szóval az mindenki számára természetes, hogy autóval minden hová el lehet jutni. Azzal azonban nem értek egyet, hogy bátorságra van szükség az autókközé kimenni. Mert ez egyben azt is jelenti, hogy ez az "autók" terepe és idegen terepre tévedtél. A műút ugyanis egy közös közlekedési terep, még akkor is ha az autók a méretük és sebességüknél fogva megpróbálnak minden más közlekedőt elriasztani onnan. Grácban pl bevezették a 30-as sebességkorlátozást az egész városban. Miért ne lehetne Gödöllőn is egyes utakon a sebességet 30-ra korkátozni, pl a Dózsa György úton

Füle S. 2012.03.27. 17:00:58

@KivancsiVagyok: A Röges utcában pl. ott a 40-es tábla. Én még nem láttam soha, hogy ott mérnének. Betegre kereshetnék magukat a rendőrök. (Tudom, nem ők keresnek rajta, csak szólásmondás.)
Keskeny utca, ezerrel mennek el az eszetlenek a biciklis könyökétől 10 centire.

KivancsiVagyok 2012.03.28. 08:44:04

Épp arról beszélek, hogy az autós társadalom tuatosan vagy a nélkül megfélelmlíti az összes többi közlekedőt, legyan az gyalogos, vagy biciklis. Ha egy nyugdíjas át akar menni a zebrán akkor előtte két napig pszihikaulag készül rá, mert akkor amegterhelés. Ha egy biciklis az autók közé merészkedik akkor a sebesség és a távolságtartás a fő távolságtartó erő. Jelentős számíú a biciklis balesetek száma is, ahol a biciklisek is figyelmetlenek, de kérdé, hogy a biciklis-autós kontextsú balesetek száma hogyan viszonyul a biciklis-minden más kontextusú belesetekhez. Mindeközben az autók egyrészt beszennyezik a környezetet, import energiát használnak és import technológiát - vagyis gazdasági függőségbe is kényszerítenek. Ezt azért fontos leszögezi, egy város nem lehet kerékáros, gyalogosbarát, vagyis élhető, a nélkül, hogy az autók hegemóniáját meg nem törné. És ezt a hegemóniát pedig épp a lakosok ár kultúrális és megszokás miatti autóhoz való ragaszkodása miatt is nehézkes. Pl érdekes lenne egy olyan összefogllaó is, hogy amikor a Gödöllői Főtér terveit megjelentek, ahol az autók parkolása nem szerepelt akkor az milyen viszhangot váltott ki, és milyen úton lehetett odáig eljutni, hogy az autósok érdekei helyett a város érdekei kerültek dominanciába és megépülhetett a főtér. Arra szeretnék ezzel rávilágítani, hogy az egész város közlekedésének kezelése párhuzamba állítható a Főtér problémával, bár báshol több kompromisszum szükséges. Ot van pl a Szabadságtér hatalmas autóbarát kereszteződése, ami ugyanakkor elválasztja a Kastélyt a főtértől. Bár az autós barát az itt egy kicsit erős, mert a hév-3-as kereszteződés miatt autóval is idegörlő átkelni, így valójában egy senkinek nem jó megoldás működik. Kíváncsi lennék ha a Szabadság téri autós hév átkelő egy hétre teszt jelleggel megszünne, az mit is eredményezne.

Z.Zoli 2012.03.28. 10:55:07

@KivancsiVagyok: Alapvetően igazad van, a jelenlegi állapotokat mindenki látja, felesleges ezt túlragozni:-)
A Magyar Kerékpáros Klubnak és azon belül a Gödöllői Csoportnak itt Gödöllőn is pont ennek az állapotnak a megváltoztatása az egyik fő célja és a rendelkezésre álló eszközeinkkel is ezen tevékenykedünk. Ennek csupán egyik része a felvilágosítás (pl. ez a blog is), a másik pedig, ami sokkal fontosabb az aktív részvétel. Ha érzel magadban ambíciót, indíttatást, hogy Te is tennél is érte, szeretettel várunk a Klub-ban.
Itt lehet regisztrálni: kerekparosklub.hu/
(A "Megéri csatlakozni!" menü pont alatt találod a csatlakozás feltételeit és módját)
Utána itt tudsz becsatlakozni a munkába: https://groups.google.com/forum/#!forum/mk-godollo
süti beállítások módosítása