A KRESZ a közelmúltban számos új ponttal gazdagodott, melyek nagy része a kerékpáros közlekedés megkönnyítése érdekében lépett életbe. Ezek egyike a gyalogos kerékpáros zóna. Városunkban még nincs ilyen, ezért sokan nem ismerik. Beszéljünk róla!
A jogi szöveg: "A jelzőtábla olyan terület kezdetét jelzi, amelynek útjai a gyalogosok és a kerékpárosok közlekedésére szolgálnak, egyéb jármű közlekedése az övezetben tilos. Kerékpárosoknak, az út számukra burkolati jellel elválasztott vagy eltérő színű burkolattal megjelölt részén kell közlekedni, legfeljebb 20 km/óra sebességgel. Az út egyéb részein a kerékpárosok - a gyalogosok veszélyeztetése nélkül - legfeljebb 10 km/óra sebességgel közlekedhetnek. A kerékpárosok számára kijelölt útfelületen a gyalogosok nem közlekedhetnek. Ha a jelzőtábla alatt időszakot megjelölő kiegészítő tábla van (26/j/1. ábra) - a jelzett időszakon kívül - az ott lakók járművei és a közútkezelő engedélyével rendelkezők járművei az övezetben legfeljebb 10 km/óra sebességgel közlekedhetnek. A kiegészítő táblán jelzett időszakban az övezetben a várakozás tilos. A mozgáskorlátozott személyt szállító jármű - amennyiben ennek feltételei adottak - az övezetben közlekedhet és várakozhat."
Hol lehetne ezt alkalmazni Gödöllőn?
Jó lenne egy ilyen zóna pl. a Patak téren. Ott jelenleg is békésen közlekednek gyalogosok és kerékpárosok, de a jogi helyzet nem egyértelmű. Ha kikerülnének ilyen táblák a tér széleire, mindjárt világos lenne a helyzet. Mivel nincs kijelölt kerékpársáv a Patak téren (véleményem szerint nem is kell), a biciklisek 10 km/ó sebességgel közlekedhetnének. Mennyi az a 10 km/ó? Nos, az olimpikonok 10 másodperc alatt futnak 100 métert, ami 36 km/ó sebesség. A középiskolások 10 másodperc alatt futnak 60 métert, ami 21 km/ó sebesség. A Patak téren tehát egy futó középiskolás sebességének a felével közlekedhetnének a kerékpárosok.
Én örülnék, ha a teljes Főtér is ilyen zóna lenne. A kocogó ember sebességével, óvatosan guruló kerékpárosok véleményem szerint nem jelentenének veszélyt sem a sétáló idősekre, sem az önfeledten játszadozó, szaladgáló kisgyerekekre.
Nagyon megfelelő lenne, ha ilyen zónává minősülne a Dózsa Gy. úti biciklisjárda. A jelenlegi megoldást (osztott gyalog- és kerékpárút) sok kerékpáros azért nem szereti, mert a kerékpárút gyakorlatilag letiltja a közútról a biciklist. Márpedig a gyakorlott kerékpárosok szívesebben közlekednek akár 30 km/ó sebességgel, az autók között, mint hogy lépésben guruljanak azoktól elválasztva. Ez az egyik oka annak, hogy a kerékpáros szervezetek nem tanácsolják a biciklisjárdák létesítését. A félénk, idős vagy gyakorlatlan kerékpárosok viszont szívesebben kerekeznek lépésben, akár a gyalogosok között. Nekik a biciklisjárda a szimpatikusabb megoldás. A zóna mindenkinek jó lenne.
Várjuk a gyalogos kerékpáros zónák megjelenését Gödöllőn is!
Utolsó kommentek