Utolsó kommentek

  • Füle S.: Még egy teszkós U-lakat is sokkal többet ér mint egy sodrony. (2013.05.10. 06:27) Ellopták egy kislány montiját
  • vercse: "Edzett acélból készült lakatokat érdemes vásárolni - U-lakatot vagy acélszemes láncot. Az acélsod... (2013.05.09. 18:26) Ellopták egy kislány montiját
  • Füle S.: @HERMSGERVØRDENBRØTBØRDA: Én már 45 fokkal is kiegyeznék. (2013.05.07. 09:23) Ötlet a fémtolvajok ellen
  • HERMSGERVØRDENBRØTBØRDA: most már csak az hiányzik, hogy a menetirányra merőlegesen álljanak azok a rések... (2013.05.07. 08:35) Ötlet a fémtolvajok ellen
  • Füle S.: @Lillamama: Köszi a hozzászólást, értesítettem a Rendőrséget is. (2013.05.03. 06:43) Életveszély!
  • Utolsó 20

Oldalletöltések száma


    free counter

Kerékpáros nyomokat a kerékpárosbarát Gödöllőre

2012.03.20. 06:30 Lóca

Mi is az a kerékpáros nyom?  2010-ben a KRESZ változása során vezették be a kerékpáros nyom fogalmát, amely nem más, mint egy útburkolati jellel kijelölt útfelület.   A kerékpáros nyom a kerékpárosok számára jelzi a haladás ajánlott helyét az úttesten, egyúttal felhívja a gépjárművezetők figyelmét, hogy az úttesten kerékpárosok közlekedésére fokozottan számítani kell.

Kerékpáros nyom: az úttesten kerékpárt és nyilat mutató sárga színű burkolati jellel kijelölt útfelület.

A kerékpáros nyom a kerékpárosok javasolt haladási helyét jelöli a forgalmi sávban, útkereszteződésekben a megfelelő besorolást segíti. Bevezetésével a kerékpárosok mozgása az úton kiszámíthatóbbá válik a közlekedés többi résztvevője számára, ezzel egyidejűleg segítséget nyújt a kerékpárosoknak a helyes és biztonságos haladási irány, nyom megválasztásában. Kialakítása/karbantartása olcsóbb, mint a kerékpársávé, és helyigénye is kevesebb. Szűk, alacsony forgalmú utcákban is a kerékpárosok biztonságos közlekedését teszi lehetővé.

A kerékpáros nyom a gépjárművezetők számára figyelemfelhívó hatású, a kerékpárosoknak pedig az ajánlott haladás nyomvonalát jelzi. Ilyen helyszínek lehetnek közepes forgalmú utak, a csomóponti átvezetések, járműosztályozók, vagy az egyirányú utcában közlekedő kerékpárosok helyének kijelölése, stb.

A Magyar Kerékpáros Klub által végzett kutatás alapján, a kerékpáros nyom több szempontból is hasznos.

1. Mert javítja a kerékpárosok és a gépjárművek helyezkedését
Növeli a kerékpárosok és a parkoló autók közötti távolságot (a felmérés során 20 centiméterrel)
Növeli az elhaladó járművek és kerékpárosok közti távolságot (a felmérés során 30 centiméterrel)

2. Javítja a kerékpárosok általános viselkedését
Csökkenti a rossz haladási irányba kerékpározók számát, az ütközések egy fő okát (a felmérés során 80%-kal)
Csökkenti a kerékpárosok járdán közlekedését (a felmérés során 30 %-kal)

3. Felhívja a gépjárművezetők figyelmét a lehetséges kerékpáros jelenlétre.

Hol használják: Mára ez a forgalomtechnikai eszköz általánosan elfogadott és alkalmazott többek között az USA városaiban, Angliában, Németországban, Franciaországban, és nem utolsó sorban Brüsszelben, ahol a pozitív eredmények miatt a valódi kerékpársávok egy részét is kerékpáros nyomra cserélték.

 A kutatás során a gépjárművezetők ugyan azt állították, hogy nem látták a jelzést, az adatok szerint a helyzetük az úttesten a kerékpárosok számára mégis pozitívan változott.

Ebből levonható a következtetés, hogy a jelzés a gépjárműforgalom zavarása nélkül fokozza annak biztonságát.


A bejegyzés trackback címe:

https://akerekparosbaratgodolloert.blog.hu/api/trackback/id/tr364327426

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Füle S. 2012.03.20. 14:58:51

Hová lenne a legjobb kerékpáros nyomot festeni Gödöllőn?

vercse 2012.03.21. 13:58:27

A Kiskörúton van pl. ilyen, azon a kétszáz méteres részen ahol nincs kerékpársáv. Nekem tetszik így, mert a forgalomhoz szoktathatja azokat akik csak a kerékpársávban mernek menni.

Ahova raknék ilyet, az a járdán vezetett kerékpárúttal párhuzamos útszakasz. Itt a Kresz szerint tilos kerékpározni, viszont a járdán zötykölődés az nem közlekedés, hanem ülve sétálás, nem beszélve a kereszteződésekről ahol ha biztonságosan át szeretnék kelni, akkor mindenkinek elsőbbséget kell adnom. Tetszik a pesti példa is, hogy meglévő kerékpár utakat sávokat rövid szakaszon ilyenekkel kössünk össze, majd ezeket idővel lehetne nyújtani.

kerpet 2012.03.21. 17:38:50

A Sík Sándor utca teljes hosszában biztosan jó lenne.

Füle S. 2012.03.21. 17:48:10

kerpet,
van ott akkora járműforgalom, ami indokolná? Nem nagyon járok arra, én nem ismerem az ottani viszonyokat.

Füle S. 2012.03.21. 17:51:07

@vercse: Igen, a KRESZ azt írja, ha van kerékpáros nyom, nem kötelező a biciklisjárdán menni. Kivétel a főút. Mint pl. a Dózsa Gy. :((

Lóca 2012.03.21. 19:49:49

A Dózsa György út nekem is nagyon szimpatikus lenne, mert nem kellene nap mint nap szabálytalankodnom a főúton. Lehet, hogy meg kellene szüntetni a biciklisjárdát???

vercse 2012.03.22. 13:15:17

@Füle S.: Akkor csak dísznek van a Margit hídon a kerékpáros nyom? Én el sem hiszem, hogy létezik egy ilyen baromság.

KivancsiVagyok 2012.03.22. 13:52:40

Gödöllőn adottságaihoz képest alacsony a kerékpáros forgalom. Rengetegen hazsnálják az autóikat városon belüli közlekedésre is. Vannak olyan utak, mint a Dózsa György, amit az autók már teljesen elfoglaltak és gyakorlatilag a járdán is csak levegővétel nélkül lehet járkálni. Azonban kerékpárral jól járhatók a mellékuták is, így a kerékpárnyom olyan útra mint a Dózsa György elég kérdöjeles. Azonban csak akkor lehet elmenni pl a közértbe biciklivel ha a kint hagyott bringa még akkor is ott van ha kifelé jövünk az üzletből. ezért fontosak az olyan kerékpártárolók, amiket nem környékeznek meg a fémgyüjtők.

KivancsiVagyok 2012.03.22. 14:02:06

Még annyit, hogy Gödöllő mitől is kerékpárosbarát? azért mert valaki egyszer használta ezt a jelzőt?

Lóca 2012.03.22. 15:02:50

@KivancsiVagyok: azon dolgozunk, hogy az legyen, ez az önkormányzat által meghirdetett programban is benne van.

KivancsiVagyok 2012.03.22. 15:15:32

@Lóca: ezt értékelem és mint gödöllői köszönöm is nektek, sőt amiben tudok segítek is. Azonban annak meghatározása, hogy mit is jelent kerékpáros barát váronak lenni elkerülhetetlen. Gödöllőn pl elév kevés kerékpárút van, de ettől még lehet kerékpározni. Persze azt is tudni kell, hogy sokan egyszerűen már életveszélyesnek tartják autók között a kerékpározást. Ha megfigyelen rengetegen bicikliznek járdán. Az autók elfoglalták a város és nem is szándékoznak engedni belőle. ezt még lehetne kezelni sebességkorlátozással. A kerékpárok letámasztása, megint probléma. és ha ki akarsz mozdulni a városból, pl áttekerni Szadára akkor a főutat felejtsd el, mert az életedet kockázatod. Nem beszélve azokról a településekről, amit autó nélkül közúton el sem érsz, pl Kerepes. Sanos a kerékpáros közlekedést nem lehet kialakítani az autósközlekedés érintetlenségével. A legtöbb ember azért használja az autóját, mert az kényelmes. Kerékpárra csak akkor ülne ha biztonságben érezheti magát - ezt Gödöllőn a tömeges járdán biciklizésből itélve nem így van. Persze járdán biciklizni nem szabad ezért büntethet a rendőr, de erre a válasz az lesz, hogy nem használja a biciklijét.
Miért van az, hogy az egyik közlekedési eszköz, nevezetesen az autó szennyezhet és pszihikailag és fizikailag is veszélyeztethet minden más közlekedőt?

Füle S. 2012.03.22. 19:55:48

@KivancsiVagyok: Nagyon jól látod a helyzetet. Gödöllőn (is) sokan félnek az autóktól. Olykor túlzott e félelem, de ettől még létezik. Csak az a megoldás, ha valahogy elérjük, hogy az autók tartsanak kellő oldaltávolságot, és ne hajtsanak gyorsan.
Most vasárnap 16 órakor kezdődik a Dísztéren az első gödöllői bebiciklizés, ahol szeretnénk megmutatni a félénk bringásoknak, hogy Gödöllő utcáinak többségében biztonságosan lehet az úttesten bringázni. Gyere el te is, segíts nekünk!
süti beállítások módosítása