Mindannyian tudjuk, hogy rohamosan nő a közlekedési célú kerékpárosok száma az országban. Nincs ez másként Gödöllőn sem, egyre több a bringás az utakon.
Ezzel párhuzamosan dinamikusan nő azok száma is, akik a szabadidős bringázásnak hódolnak vagy hódolnának. Én is közéjük tartozom, leginkább hétvégén megyek kerékpározni a családdal.
Hat éve lakom Gödöllőn, de az elmúlt heti kerékpáros évadnyitóig nem jutott eszembe, hogy ebben a városban szabadidős céllal is kerékpározhatnánk. Az általános gyakorlatunk az, hogy felpakoljuk a négy kerékpárt az autóra és elmegyünk egy olyan helyre ahol jó levegőn, autóktól nem zavartatva tudunk órákon keresztül bringázni. Tisza-tó, Balaton, Dunakanyar stb.
Távolabbról szemlélve a lehetőségeket, Gödöllő belterületén lehet többé-kevésbé biztonságosan kerékpározni, azonban egyáltalán nincsenek meg a feltételek ahhoz, hogy a városból máshova, vagy a közelből Gödöllőre lehessen tekerni. Márpedig annak a célcsoportnak, amelyet a szabadidős bringások alkotják a legfontosabb feltételek egyike az útbiztonság. A másik meg a változatosság. Újabb és újabb értelmes úti célok kitűzése, hosszabb és rövidebb távok teljesítése a rendelkezésre álló idő függvényében.
Nem ismerve részletesen Gödöllő közép- és hosszútávú idegenforgalmi koncepcióját, a városnak nagyon jó lehetőségei és adottságai vannak sajnos még kihasználatlanul. Az itteni nevezetességek mellett a nemzetközi repülőtér, Budapest, a Dunakanyar és a Tisza-tó viszonylagos közelsége egy ”csillagpontos” idegenforgalmi stratégia megalkotására ösztönözhetnék városunk vezetőit. Persze tudom, hogy ez nem csak tőlük függ és jelentős források bevonására is szükség van, amelyek egyelőre nem állnak rendelkezésre. Mindenesetre ennek az idegenforgalmi koncepciónak az egyik alappillére lenne a szabadidős célú kerékpárutak megteremtése, mind a városon belül, mind azon kívül. Ma egy kerékpározni akaró belföldi, vagy külföldi turistának helyválasztásában elég kevés érv szól amellett, hogy Gödöllőn szálljon meg.
De elég csak a saját itteni lakosainkra gondolni, gödöllőiek százait, akár ezreit lehetne kerékpárra ültetni hétvégenként, ha lenne több alternatív útvonal.
A kerékpárklubban már több jó ötlet van a listán.
Az én szívügyem egy olyan autóktól szakaszosan védett szabadidős kerékpárút létrehozása, amely a kastélytól kiindulva az Isaszegi úton a Gödöllő és Isaszeg közötti tavak megkerülésével visszavezetne a kiindulóponthoz. Ebbe a körbe a megújulásra váró arborétumot is be kellene kapcsolni. Jó hír, hogy az arborétumig megvan a nyomvonal (ez sajnos jelenlegi állapotában kerékpározásra teljesen alkalmatlan), aminek szilárd burkolat kell, onnan tovább kell vinni az utat a Silverig, majd vissza a tavak megkerülésével a kastélyhoz.
Ez a szabadidős városi kör egy későbbi, városokon átívelő kerékpárút részévé is válhat majd.
A másik vesszőparipám, a Duna bal partján vezető nemzetközi kerékpárút mielőbbi elérhetősége. Gondoljunk csak bele a Budapestiek és a Duna menti városok lakói több ezren járják ezeket az utakat hétről hétre. Amennyiben Vácnál egy olyan tábla várná őket, hogy Gödöllői Királyi Kastély erre 26,7 km 1 óra 40 perc, döntő többségük az új célok érdekében már indulnának is Gödöllőre. Azonnal megélénkülne a kerékpáros idegenforgalom és a gödöllőiek is drótszamárra pattannának egyre többen felfedezni a távoli kerékpárutakat. Ahhoz hogy ez megvalósuljon több település polgármesterének feltételek nélküli összefogása kell. Az nem vitás, hogy minden település Váctól Gödöllőig csak nyertese lehet egy ilyen kerékpárút létrehozásának.
Addig is, amíg ezekből itt lesz valami, marad az új utak felfedezése Gödöllőn korábbi bevált útvonalak és a bringák felpakolása.
Utolsó kommentek