Vigyázat, a következő írás alkalmas a nyugalom megzavarására! :)
Reggelente, ahogy elbiciklizek a tömött helyi buszmegállók előtt, mindig jól megnézzük egymást. Én őket, ők engem. Látom, néhányukban felvetődik a kósza felismerés, hogy mire a zajos, füstokádó busz megjön, én már régen a célban leszek biciklivel, de nem veszem észre, hogy egyre kevesebben lennének a buszmegállókban. Nyilván vannak, akik koruk, egészségügyi állapotuk miatt képtelenek lennének bringával járni munkába, iskolába, és a két gyerekét oviba hordó anyukákat se kívánom arra biztatni, hogy a dombokon át tekerjenek 2 gyerekkel, ezer pakkal megrakva. De az utasok 80%-a nyugodtan bringázhatna.
Miért nem bringáznak?
Érdemes lenne felmérni, (a buszon nem esik az eső, nem üt el az autó és nem kell tekerni se) de egy okot sejthetünk: A busz nagyon olcsón, sokkal az önköltség alatt szállít. Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy a város évente kb. 100 millió forintot fizet a Volánnak, hogy egyáltalán járjanak a helyi buszok. (A buszosok nem a jegyeladásból élnek, ezért dolgozhat a sofőr - olykor - saját zsebre. A jegyeladás csak a hab a Volán tortáján.)
Mennyi is a kerékpárosbaráttá válni kívánó Gödöllő éves bicajos büdzséje? 20 millió forint. Nem kell ahhoz látnoknak lenni, hogy belássuk: Ha a város kevesebbet fordítana buszközlekedésre (drágáb lenne a jegy, a bérlet) sokkal többen állnának át buszról biciklire. Én még azt is el tudom képzelni, hogy a helyi busz járjon piaci áron, és a rászorulók kapjanak bérlettámogatást. Ha az éves bérlettámogatásra 50 millió forintot szánnánk, akkor ez 1.000 buszozni vágyó esetén fejenként évi 50.000 forint ártámogatást jelentene.
És maradna 50 milliónk kerékpáros fejlesztésekre. Évente. Ebből már kerékpárutakat is lehetne építeni. Ahogy egy kerékpárosbarát városban szokás.
Utolsó kommentek