Utolsó kommentek

  • Füle S.: Még egy teszkós U-lakat is sokkal többet ér mint egy sodrony. (2013.05.10. 06:27) Ellopták egy kislány montiját
  • vercse: "Edzett acélból készült lakatokat érdemes vásárolni - U-lakatot vagy acélszemes láncot. Az acélsod... (2013.05.09. 18:26) Ellopták egy kislány montiját
  • Füle S.: @HERMSGERVØRDENBRØTBØRDA: Én már 45 fokkal is kiegyeznék. (2013.05.07. 09:23) Ötlet a fémtolvajok ellen
  • HERMSGERVØRDENBRØTBØRDA: most már csak az hiányzik, hogy a menetirányra merőlegesen álljanak azok a rések... (2013.05.07. 08:35) Ötlet a fémtolvajok ellen
  • Füle S.: @Lillamama: Köszi a hozzászólást, értesítettem a Rendőrséget is. (2013.05.03. 06:43) Életveszély!
  • Utolsó 20

Oldalletöltések száma


    free counter

Legyen Gödöllő buszbarát város?

2012.05.14. 08:05 Füle S.

Vigyázat, a következő írás alkalmas a nyugalom megzavarására! :)

Reggelente, ahogy elbiciklizek a tömött helyi buszmegállók előtt, mindig jól megnézzük egymást. Én őket, ők engem. Látom, néhányukban felvetődik a kósza felismerés, hogy mire a zajos, füstokádó busz megjön, én már régen a célban leszek biciklivel, de nem veszem észre, hogy egyre kevesebben lennének a buszmegállókban. Nyilván vannak, akik koruk, egészségügyi állapotuk miatt képtelenek lennének bringával járni munkába, iskolába, és a két gyerekét oviba hordó anyukákat se kívánom arra biztatni, hogy a dombokon át tekerjenek 2 gyerekkel, ezer pakkal megrakva. De az utasok 80%-a nyugodtan bringázhatna.

Miért nem bringáznak?
Érdemes lenne felmérni, (a buszon nem esik az eső, nem üt el az autó és nem kell tekerni se) de egy okot sejthetünk: A busz nagyon olcsón, sokkal az önköltség alatt szállít. Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy a város évente kb. 100 millió forintot fizet a Volánnak, hogy egyáltalán járjanak a helyi buszok. (A buszosok nem a jegyeladásból élnek, ezért dolgozhat a sofőr - olykor - saját zsebre. A jegyeladás csak a hab a Volán tortáján.)
Mennyi is a kerékpárosbaráttá válni kívánó Gödöllő éves bicajos büdzséje? 20 millió forint. Nem kell ahhoz látnoknak lenni, hogy belássuk: Ha a város kevesebbet fordítana buszközlekedésre (drágáb lenne a jegy, a bérlet) sokkal többen állnának át buszról biciklire. Én még azt is el tudom képzelni, hogy a helyi busz járjon piaci áron, és a rászorulók kapjanak bérlettámogatást. Ha az éves bérlettámogatásra 50 millió forintot szánnánk, akkor ez 1.000 buszozni vágyó esetén fejenként évi 50.000 forint ártámogatást jelentene.

És maradna 50 milliónk kerékpáros fejlesztésekre. Évente. Ebből már kerékpárutakat is lehetne építeni. Ahogy egy kerékpárosbarát városban szokás.


 


A bejegyzés trackback címe:

https://akerekparosbaratgodolloert.blog.hu/api/trackback/id/tr414507193

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KivancsiVagyok 2012.05.14. 12:51:59

Jó az írás! Gratula. hasonlóan megyek el én is reggelente tömött buszmegállók mellett. Abban leginkább iskolás korúak várják a buszt amivel átmehetnek a környező településen található iskoláikba. A biciklizés szerintem városon belül rendben van - de települések között már legtöbbeket elgondolkodtatja. Másfelől mivel télen úgysem bringázik ezért az egész évben járható alternatíva a tömegközlekedés - a megszokásról nem váltanak mikor megérkezik a jó idő. És lássuk be a biciklisek ilyen vonatkozásban még mindig a kakukktojás esete. Sokkal többen állnak a buszmegállóban és vállalják be a tömött buszon zsúfolódást. Bár a tömött buszon is lehet izzadni, de a biciklin is lehet - és gáz lenne izzadtan suliba érni - a tesi óra után a zuhanyzás kihagyása ugyanakkor rendben van. Ez mint mind sztereotípia - azért nem teszik mert nem ezt szokták meg és a környezetük se ezt teszi. Meg lehetne ezt változtatni, pl kommunikációval. Az energia italokat néhány év alatt úgy felfújták, hogy nincs is olyan fiatal aki ne fogyasztaná és ne ismerné az összes márkát. Annak ellenére, hogy a kávét nem szokás gyerekeknek adni de annak többszöröse hatóanyagú energiaital rendben van. Ez is sztereotípia - miért is hagyják a szülők, hogy a gyerekeik a szemük láttára kurtítsák z egészségüket és gyarapítsák a gyártók pénztárcáját? Azért mert mindenki ezt csinálja. Miért nem biciklizz a suliba reklámok mennek a tv-ben, mert az sikk - hiszen az érdeklődést pl. az energiaitalokhoz hasonlóan fel lehetne kelteni. És ebben is van gazdasági érdek... A magyar felnőtt lakosság java része nem sportol aktívan. A mozgás egyszerűen nem sikk - legtöbb helyen. Pedig a gyerek a szüleitől veszi a minták javát. És már el is jutottunk a társadalmi problémákhoz. Egy rakás sztereotípiát ami egyébként agyrém - elfogad normálisként a társadalom, ameddig bizonyos tevékenységek a perifériára szorulnak. Mivel a rossz sztereotípia nincs meghatározva mint probléma, ezért megoldás se kell rá - a kerékpárt használók pedig azt állítják, hogy az a megoldás - de azt nem veszik észre, hogy társadalmi szinten nincsenek nevén nevezve azok a problémák amikre a megoldást ez adná. Ezért szerintem sokat segítene ha azok akik biciklivel járnak egyszerűen leírnák a napi rutinjukat - ezzel szembe lehet állítani azokat a nem kerékpáros rutin napokat, mint az autózás - ami tele van olyan órákkal mint - ülni a dugóban és büntetlenül telepöfögni a várost. Nem törődve a gyerekekkel akik még inkább ki vannak téve a kipufogógáz okozta problémáknak. De minek is törődjünk a másikkal? A lényeg, hogy én kényelmesen pöffeszkedhetek a bőrülésben, "mert nekem olyan van" és közben hallgathatom az mp3-at a 16 hangszórós rendszerből - mert nekem ez jár. Megérdemlem!

KivancsiVagyok 2012.05.14. 13:07:39

Még valami. A biciklizésre ne lehet azzal rászoktatni, hogy mennyi pénzt lehet vele spórolni. Az nem motivál legfeljebb rövid távon. ha minden nap azt számolom mennyi pénzt spórolok meg a benzinen akkor eljutok oda, hogy a kényelmet vs. kényelmetlenséget teszem a mérleg serpenyőibe - ami helytelen. Ha a tömegközlekedést, vagyis a közösségi pénzek felhasználást használjuk mint motivációs tényezőt azon meg csak veszítene lehet. Mert egyrészt túl messze van a kondér, ahogy arra a hatással lehessünk másfelől a pénzek elköltése a politika hatásköre, így ha meg is spórolna a város ezzel valamennyit akkora megmaradó pénz nem feltétlen minden bringára átvetkőzöttnek kedvesen kerülne elköltésre, így inkább otthagyná a bringázást.
Szerintem a bringázást azzal lehet népszerűsíteni, az emberekben a motivációt felkelteni, hogy milyen életérzés is az. Ha csak egy valamirevaló poszter készülne iskolába bicikliző nebulókról már annak nagyobb lenne a hatása - mint a tömegközlekedésen nyerhetünk valamennyit.
Az energiaital marketing teljes eszköztára bevethető lenne bicikli fronton is. Az energiaitalokat pl egyáltalán nem reklámozzák a 30-on felülieknek. Nem véletlen, hogy a szülők nem is tudják mivel állnak szemben. Majd ahogy a mai fiatal generáció felnő akkor azzal terjed a fogyasztás is.
Pedig a gyerekekben ott van a mozgás iránti igény, amit a felnőttek már más tevékenységre cseréltek. Másfelől a gyerekeknek a kerékpár maga a szabadság. Nekik nincs autójuk!
Ha egy évben megrendezésre kerülne a biciklizz a suliba kampány a biciklizz a munkába kampány mellett az megmutatná hogy a gyerekek mennyivel fogékonyabbak és mennyivel gyorsabban felveszik a biciklizés "életérzést". Közben a sulik is versenghetnének egymással akár valamilyen nagyobb cél érdekében, ami lehetőleg nem anyagi.

toreki 2012.05.14. 14:15:09

Jó kérdéseket feszegetsz.

Csak hogy pontosítsak, egy bringabarát város kerékpáros infrastruktúrát fejleszt, nem kerékpárutat épít.

A bringás ifra lehet:
- piktogram
- nyitott kerékpársáv
- kerékpársáv
- kerékpárút
- osztott és nem osztott gyalog-kerékpárút

Azt, hogy melyiket kell használni egy kerékpárbarát városban:
- nem a polgármester dönti el, hanem közlekedésmérnök tervezők,
- figyelembe véve a kerékpáros szervezetek javaslatait, és betartva az UME (Útügyi Műszaki Előírás) szabályait,
- nem a vélt veszélyesség, hanem a tényleges baleseti statisztikák döntik el,
- nem azért épül, mert járdára nincs pénz, bringautat meg támogatja az EU, aztán majd használják a gyalogosok.

Tudom, hogy te tudod, de sokan nem. Tegyünk rendet a fejekben :)

Füle S. 2012.05.14. 14:44:51

@toreki: Egy picit pontosítanék: Azt a város vezetése dönti el, hogy mire költi a város pénzét. Gödöllőn most tartunk ott, hogy megfogalmazásra kerültek a feladatok, és kiválasztásra került egy közlekedési mérnöki iroda. Ők szakemberek, akik a megrendelő által kiírt tervezési feladatokat végzik el.

De vissza a témához! Én szeretném egy kicsit hangsúlyosabbá tenni a kerékpárközlekedést, és ha nincs erre plusz pénz, akkor csak máshonnan lehet átcsoportosítani. Ezt a buszos írást vitaindítónak szánom.

vercse 2012.05.14. 20:44:56

Nagyon nem értek veled egyet. A Lajtán túl a tömegközlekedést iszonyúan támogatják. Tudják ha valaki otthon beül a kocsiba, az nagyon nehezen szál csak ki a legközelebbi tömegközlekedési csomópontnál. Még így is olyan zsúfoltak lesznek a belvárosok, hogy csak csillagászati összegű parkolási díjjal tudják elvenni ettől a többség kedvét. Nem úgy mint Gödöllőn, ahol a csinovnyiktól a polgármesterig, minden önkormányzati fenntartású intézmény (iskola, könyvtár, sztk, polgármesteri hivatal) dolgozója ingyen parkol. Mekkora bevételtől fosztja meg ez a várost? Mennyi pénzébe kerül a városnak vagy a vállalkozóknak mélygarázst építtetni?

Nézzük meg az állami büdzsét!
"a közúti közlekedéssel összefüggő állami bevételek 2004-ben 560 milliárd forintot tettek ki. Ezzel szemben a gépjárműforgalommal kapcsolatos államháztartási kiadások, illetve bevételkiesések mintegy 4700 milliárd forintot értek el, ami 4100 milliárd Ft feletti fedezetlen költséget jelent. Ez a közúti gépjárműforgalomnak nyújtott támogatással egyenlő, ami megfelel 2004. évi bruttó hazai termék (GDP) 20 százalékának. Ebbõl a személygépkocsikra vonatkozóan az állami bevételek 480 milliárd forintot tesznek ki, a kiadások pedig meghaladják a 2000 milliárd forintot, vagyis a támogatás több mint 1500 milliárd forint." - www.levego.hu/konyvtar/olvaso/kozl_tam.pdf

Legyen Gödöllő tiszta levegőjű város!

Tereljék az M3-ra az átmenő forgalmat, hogy akiknek nincs a városban dolguk, azok ne mérgezzék a város levegőjét!

kerpet 2012.05.15. 00:40:21

Én autós vagyok és maradok is!
Persze mellette szeretek és fogok bringázni.
A kerékpár lehet alternatíva a helyben dolgozóknak kora tavasztól késő őszig. Télen hóban, sárban nem akkora buli szerintem bringával közlekedni. Az ingázóknak nem alternatíva a közlekedési célú kerékpározás, nekik a vonat és a buszos tömegközlekedés lehet megoldás. És igen, rohamléptékű kerékpáros infrastruktúra fejlesztésre van szükség, akkor kevesebben lesznek a buszmegállóban, többen fognak kerékpáron tekerni. Hajrá, végre elindult valami Gödöllőn és ennek örülni kell! Szerintem ne fanyalogjatok, itt összefogásra van szükség, a városvezetés ebben partnerünk.

Füle S. 2012.05.15. 08:00:24

@vercse: A Lajtán túl valószínűleg van pénz. Én azon gondolkodom, honnan lehetne Gödöllőn akkora pénzeket átcsoportosítani a kerékpárközlekedésbe, amiből megoldhatnánk azon gondjainkat, amit infrastruktúra építés nélkül valószínűleg nem lehet megoldani.
Az ingyenes parkolás nem tudom hányak lehetősége, és mekkora bevételkiesés. Érdekes lenne látni ezt. Szerintem csak azon közalkalmazottaknak kellene ezzel rendelkezni, akik munkavégzéshez használják az autót, és nem munkába járásra.

vercse 2012.05.15. 09:43:34

@kerpet: Koppenhága lakosságának 30%-a télen is teker: vimeo.com/8597651
Akinek messzire kell mennie, az a vonatig teker.

vercse 2012.05.15. 09:51:57

@Füle S.: Szerintem az ingyenes parkolás nem kis bevételtől fosztja meg a várost. Volt iskolám kerítésén belül, ahol gyerekkoromban játszottam, most nagyon sok autó parkol. Azóta két iskola működik ott és újabb épületek húztak fel, a diák csak több lett, de a használható udvar az autók miatt kevesebb. Ha ezeket a kiesett parkolási bevételeket összeadod szerintem túl fogja lépni az évi 50 milliót.

KivancsiVagyok 2012.05.16. 11:23:33

Nekem most javították az autómat, mert valami számomra ismeretlen szelep tönkrement a motorban. A javítás ára 100e fölött - sajnos már nem garanciális. Mindemellett fizetem a kötelezőt, a cascot, az egyéb szervíz költségeket a kosira. Nem beszélve a benzinről. Az jut eszembe, mennyire eszement vagyok hogy hajlandó vagyok ennyi pénzt erre a pöfögő masinára költeni.
Mindenesetre ha tehetem biciklivel járok munkába, amivel sok-sok pénzt meg tudok spórolni - nem tatozok azon nyavajgók közé akik ezt lehetetlennek tartják - pedig egész messzire megyek - több településen keresztül.
MÁS: a várostervezés nem indulhat ki másból mint az aktuális és a vélt igényekből. A tyúk-tojás effektus - addig nem lesz bringás ameddig nincs bicikliút, ameddig nincs bicikliút addig nem akarunk bringázni - így könnyű dolga lesz a tervező irodának :)
szerintem alapvetően nyavajgóvá vált a társadalom. Csak elnézem, hogy a dugókban ülve elpöfögve a fél fizetést "kényelemre" vágynak az emberek. A tv reklámok révbe értek és "szép" gondolkozó társadalmat hozott létre.
Magam példájából kiindulva nem könnyű az "autó"-t lecserélni - egyszerűen azért, mert a társadalmi berendezkedés és elvárás alapvetően autó párti. Egy fecske pedig nem csinál nyarat. Az autó továbbra is státuszszimbólum - még akkor is ha telepöfögi a várost.

kerpet 2012.05.22. 23:25:48

Mindkét video szenzációs! Koppenhágáról az a kérdés jutott eszembe, hogy bringáztam-e valaha télen, ilyen időjárási körülmények között. Nem, még soha. Erre szervezhetünk vmit Gödöllőn a nagyon téli hónapokban, mondanám hogy forralt borral, de nem megy együtt as kettő. A forró tea se rossz. Más. Párizsban és Londonban járva láttam, hogy mekkora kultusza lett a "rent a bike" koncepciónak. Annyi kerékpár pont van 15-30 bringával pontonként, hogy behálózza az egész belvárost. Feltölthető bérlettel, bankkártyával lehet kölcsönvenni ezeket és félóránként vagy óránként határozzák meg a tarifát. Munkába, vonathoz, buszhoz vagy múzeumba, moziba érkezve leadják a legközelebbi ponton, addig amíg dolgukat intézik nem ketyeg a bérleti díj és nem kell aggódni, hogy ott lesz-e még a bringa ha kijönnek...Ez mondjuk gigantikus beruházás, de igény az van rá.
süti beállítások módosítása